24اردیبهشت
معماری و دکوراسیون فروشگاهی (تخصصی پوشاک) فصل اوّل
معماری فروشگاه هنر و علم طراحی و ساخت ساختمانها با استفاده از مصالح پایدار و بر اساس قانونمندیهای معین میباشد. هدف معماری فروشگاه تولید ساختمانهایی است که از نظر عملکرد متناسب با اهدافشان هستند و از نظر بصری برانگیزاننده حواس آدمی و از نظر زیباییشناسی خوشایند میباشند. زیبایی یک شهر عمدتاً به کیفیت معماری فروشگاه آن وابسته است.
فصل اول:
معماری فروشگاه
معماری فروشگاه هنر و علم طراحی و ساخت ساختمانها با استفاده از مصالح پایدار و بر اساس قانونمندیهای معین میباشد. هدف معماری فروشگاه تولید ساختمانهایی است که از نظر عملکرد متناسب با اهدافشان هستند و از نظر بصری برانگیزاننده حواس آدمی و از نظر زیباییشناسی خوشایند میباشند. زیبایی یک شهر عمدتاً به کیفیت معماری فروشگاه آن وابسته است. معماران انواع زیادی از ساختمانها از قبیل خانهها، مدرسهها، هتلها، بیمارستانها، استادیومها، کارخانجات، ساختمانهای اداری، تئاترها و عبادتگاهها را طراحی و خلق میکنند. همچنین معماران یادمانهایی طراحی میکنند که مختص یادبود رویدادها و اشخاص مهم هستند ولی معماری فروشگاه یکی از قدیمیترین شکلهای هنر معماری است و تقریباً در تمامی جوامع آثاری از معماری فروشگاه تاریخی یافت میشود. از نظر تاریخی، معماری فروشگاه مجموعهای از سبکهای قابل شناسایی را دنبال کرده است که ممکن است به عنوان گوتیک، باروک یا نئوکلاسیک و مدرن مشخص شوند یا سبکی از نوع مرتبط با یک فرهنگ خاص از قبیل یونانی، رومی یا مصری باشند. سبک معماری در یک خانه ییلاقی، کارخانه، هتل، فرودگاه و یا ساختمان مذهبی منعکس کننده ارزشها و نیز نیازهای جامعهای است که آن را تولید کرده است. معماری فروشگاه یک جامعه بازتابی از ارزشها و ایدهآلهای مردمان آن است، به عنوان مثال یونانیان باستان بر نظم و توازن در زندگی تأکید داشتند و از این رو آنها سبک معماری فروشگاه را خلق کردند که متوازن و منظم بود. معبد یونانی دارای تناسبات زیبا نشاندهنده این تأکید بر توازن است. به عنوان نمونه دیگر قرون وسطی دوره ایمان مذهبی عمیق در اروپا بود و در نتیجه معماران کلیساهای باشکوه با طاقها و برجهایی طراحی میکردند که گویی به سمت عرش صعود مینمودند. همچون معبد یونانی، کلیسای قرون وسطی بر آن بود تا حالتی از احترام و عظمت را در میان عبادتکنندگان القاء کند و در دوره نزدیک تر با وجود معماری مدرن, ساده گرایی به معماری راه پیدا کرده است. حال به این نکته اشاره میکنیم که در معماری فروشگاهی که قرار است عرضه البسه داشته باشد چه باید کرد؟ طبیعتا بسته به نوع کالا و طرح های ارائه شده آن برند خاص طراحی فروشگاه بسیار میتواند متفاوت باشد.
- classic design retail store, Milan
- new classic design shop, New York
- Classic-contemporary shop, New York
- Classic-contemporary shop, Paris
- Modern Design store, NewYork
اگرچه معماری فروشگاه دارای ویژگیهای هنری است، اما تنها تابع سلیقه و عرف زیباییشناسی نیست، بلکه تابع محدودیت ناشی از ملاحظات اجرایی وابسته به هم نیز است. این پارامترهای اجرایی در اصل تکنولوژی و مصالح در دسترس هستند و بنا به تعریفی که از کاربری فروشگاه میشود متغیرند. همچنین معماری فروشگاه میبایست تعداد زیادی از نیازهای کارکردی مهم و متناسب با اهدافش را نیز برطرف کند، مثلاً یک معمار ممکن است فروشگاهی طراحی کند که از نظر ظاهری زیبا باشد، اما اگر مردم نتوانند به راحتی و بطور مؤثر در آن کار کنند، آن ساختمان از نظر معماری شکست خورده است. با توجه به کلیات یاد شده، این پرسش مطرح میشود که بین جنبههای هنری و علمی معماری فروشگاه چگونه میتوان یک رابطه منطقی برقرار نمود و در طراحی معماری فروشگاه آیا باید برای یکی از این جنبهها اولویت قائل شد یا اینکه هر دو را در کنار هم باید دید؟
تاریخ معماری فروشگاه
معماری فروشگاه به عنوان یکی از قدیمیترین اشکال هنر، از پیشینهای کهن برخوردار است. از زمانی که انسان پا به عرصه حیات اقتصادی گذاشته معماری فروشگاه نیز حیات خود را آغاز نمود و تا به امروز پا به پای بشر و سایر پدیده های بشری روند تکاملی خود را طی کرده و دگرگونیهای بسیاری را به خود دیده است. معماری فروشگاه پدیدهای است که طی سالها وجود داشته است و نمونههای آن به شکل بناها و ساختمانهای متعدد در سراسر جهان پراکنده میباشند. وجود چنین سابقه دیرینهای یک مزیت در پژوهش معماری محسوب میشود، چرا که در زمینه تحقیق، کمتر رشتهای است که مانند معماری از چنین گنجینهای از مدارک و شواهد برخوردار باشد. افزایش جمعیت و نیاز بشر به لباس از یک سو تعدد تولید کنندگان این فن از سوی دیگر باعث شد تا صاحبان مشاغل به فکر ایجاد محلی برای عرضه کالای خود بیفتند و این شروع بازار رقابت فروشگاهی در این زمینه محسوب میشود.
شناخت و مطالعه تاریخ معماری فروشگاه بنا به دلایل مختلف که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود، از اهمیت فراوانی برخوردار است:
۱- شناخت هر پدیده مستلزم شناخت تاریخ شکلگیری آن است و هیچ پدیدهای را نمیتوان بصورت مجرد و فارغ از زمینه تاریخیاش مورد بررسی قرار داد. پژوهش در عرصه معماری فروشگاه نیز بدون تعمق در تاریخ و سیر تحول آن کاری ناقص و یک جانبه خواهد بود.
۲- معماری فروشگاه به عنوان پدیدهای که جوانب فنی و هنری را یکجا در خود جمع دارد، حرفهای دشوار است. با قبول دشوار بودن معماری فروشگاه ، دور از عقل است که نقش انبوه تجارب انسان را در آفرینش معماری فروشگاه های جدید نادیده بگیریم.
3-یک کار مهم تاریخ معماری فروشگاه این است که شواهد و مدارک تاریخی موجود در زمینه معماری فروشگاه را بررسی نماید و آنها را در بافت اجتماع واقعیاش تحلیل کند، بطوری که ایجاد رابطه بین شواهد معماری فروشگاه و مردمی که آن را بوجود آورده و از آن استفاده کردهاند، امکانپذیر شود. در این صورت تاریخ معماری فروشگاه رابطه مردم و معماری فروشگاه را در طی دورهای طولانی مطرح مینماید و خود تبدیل به شالودهای برای اندیشیدن به مسائل معماری فروشگاه نوین میگردد. همچنین بررسی نوع بومی پوشاک و فرهنگ هر منطقه نوع معماری آن را مشخص میکند.
۴- تاریخ معماری فروشگاه به ما کمک میکند تا با انطباق مفاهیم و مسائل هر زمان با اثر ساخته شده در آن عصر، بتوانیم عوامل ثابت و عوامل متغیر را در طراحی معماری پیدا نماییم و سعی کنیم که حقایق مربوط به آن را از آنها استنتاج کنیم.
در بررسی تاریخ هنر و نیز تاریخ معماری فروشگاه دو رویکرد عمده یا دو روش متفاوت وجود دارد:
۱- رویکرد توصیفی به تاریخ معماری فروشگاه :
در این رویکرد به شکل توصیفی با تاریخ برخورد میشود و تاریخ معماری فروشگاه به ترتیب دورههای آن تنها روایت میشود و اطلاعات متعددی بدون تحلیل چرایی آنها ارائه میگردد. در این روش معمولاً مطالعه ارزشهای فرمال در درجه اول اهمیت قرار میگیرد و تنها به کیفیات و روابط فرمهای خارجی توجه میشود.
۲- رویکرد تحلیلی به تاریخ معماری فروشگاه :
در این رویکرد معماری فروشگاه بصورت علمی و تحلیلی و در ارتباط با سایر پدیدههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بررسی میشود. تاریخ تحلیلی معماری فروشگاه حیطه مطالعات را وسیعتر کرده و تمام مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، فلسفی و … را که منجر به ایجاد معماری فروشگاه های مختلف شده است، مورد مطالعه قرار میدهد، هرچند که در نگاه اول رابطه آنها با معماری فروشگاه چندان مشهود به نظر نرسد. به عبارت دیگر چرایی ایجاد سبکهای مختلف را با کمک گرفتن از پدیدههای مرتبط با معماری فروشگاه بیان میکند، مثلاً چرا معماری فروشگاه مصر کاملاً مونومانتال و خارج از ابعاد انسانی است و برعکس در جزء جزء معماری فروشگاه یونان حضور مردم احساس میشود. برای مورخی که اینگونه تاریخ را مینویسد، یک بنا تنها مجموعهای از طبقات و یا مصالح ساختمانی نیست، در نظر وی معماری فروشگاه پدیدهای است که تمام اعمال زندگی بشر را در بر میگیرد.
معماری فروشگاه ارگانیک:
مفهوم لغت ارگانیک در لغت نامه ها به عناوین مختلف ترجمه شده است .ازجمله عالی، بدست آمده از سازوارهای زنده، وابسته به اندام، تن مایه و… اثر ارگانیک به اثری گفته میشودکه مانند گیاه وموجودی زنده کاملا به صورتی پویا درجهات مختلفی رشد کرده باشدوهیچ عاملی به جز نیروهای حیاتی مانع رشدآن نشده باشد. نمونه این آثار کلیه پدیده هاوموجودات طبیعی مختلف عالم است. انسان به عنوان نماینده خدا درروی زمین بادرک اصول پویاوحیاتی عالم طبیعت خود دست به آفرینش میزند ،آفرینش ارگانیک نمونه های این نوع شکل گیری در تاریخ معماری فروشگاه کشورمان نیز فراوان است از آن جمله میتوان به شهرسازی کاملا ارگانیک وانسانی بافتهای قدیمی (نمونه بارزآن ارگ بم) معماری فروشگاه طبیعی واقلیمی ایرانی استفاده از مصالح متناسب با اقلیم وبسیاری از موارد دیگر نام برد.
-
-
-
ولی امروزه با پیشرفته شدن ارتباطات ، حمل و نقل ، تبلیغات و ... دیگر مرزی برای ارائه یک کالا فقط در یک منطقه خاص وجود ندارد و معماری یک منطقه همراه با کالای آن در سراسر جهان پراکنده شده است. آنگونه که ما پوشاک هندی را میتوانیم از فروشگاهی با معماری و حال و هوای فرهنگ هندو در قلب اروپا تهیه کنیم و این یعنی تعامل فرهنگ و اقتصاد با روند جهانی شدن.
مطالب مرتبط
علاقه انسان به تزئین و آرایش محل زندگی اش امری تازه نیست...
Read More >